29. lokakuuta 2016

ULKONA LIIKKUMINEN PELOTTAA

Pelottaako sinua? Minua pelottaa. Paljon sosiaalisessa mediassa ja lehdissä esillä olevat uutiset raiskauksista ja maahanmuuttajista ovat arkipäiväinen murhe minulle. Kuljen junalla töihin ja kuljen esimerkiksi R, H, Z, K, N, I, P junilla. Se on muuten melko häijyä touhua ja olen alkanut harkitsemaan turvasumukkeen ostoa ja lupien hankintaa pippurisumukkeille.

Kuinka monta kertaa on perään huudeltu? No monta. Ihan kun töissä käyn Haagassa tupakalla saa katsoa olan yli, en ole ehtinyt kuin kaksi kuukautta käydä töissä tällä suunnalla ja mua on lähestytty niin monta kertaa väärällä tavalla. Soitan kavereille kesken kaiken normaalia arkipäivää, koska tarvitsen jonkun kuulemaan jos mulle tapahtuu jotain.

Miksei raiskauksen rikosnimike kovene? Miksei se voisi olla niin kova, että kiinijäämisen pelko olisi suurempi paha kuin jäädä kiinni? Jos tummaihoinen mies joka on Suomessa noin 1-2 vuotta esimerkiksi saa ehdonalaista 6kk, ei se varmaan kauheasti estä toistamaan samoja virheitä tai sopeutumaan yhdyskuntaan.

Tänään olin tupakalla ja kolme miestä tuli kimppuuni. Menin nopeasti ovesta sisään ja vedin perässä kiinni, ne jäi silti oven toiselle puolelle vahtimaan mua. Pelotti ja soitin miesystävälle kesken kaiken hänenkin tekemisiään, että voisin rauhassa olla röökillä. Jos kolmelle aikuselle noin kolmekymppiselle alan suuta soittamaan takasin, ne kyllä käy käsiksi.

Yksi on jo koittanut estää mun pääsyä ulos junan päätyvaunusta. Oltiin kahdestaan siinä vaunussa ja se meni oven eteen eikä halunnut päästää mua pois ja kävi käsiksi. Soitin heti kaverille kun pääsin ulos junasta ja juoksin autoon, se seurasi mua siihen saakka.

Onko tämä ihan normaalia, että joutuu elämään pelossa? Ennen pelotti vain baari-illan jälkeen tappeluun joutuminen ja sellaiset pienet kärhämän. Nykyään saa keskellä kirjasta päivää pistää siveysrauta-alkkareita jalkaan ettei joudu itse lööppien uhriksi.

Olen 23-vuotias ja elämä on edessä, mutta pelkään kulkea yksin yhtään missään. Olenko ainoa, jota pelottaa vastaavat tilanteet? Miten tästä pääsisi eroon. En viitsi alkaa haastamaan riitaa tilanteessa niiden kanssa vaan yritän olla ystävällinen. Enemmän pelottaa joutuvansa hakatuksi mikäli niille soittaa suutansa tai että he vihastuisivat vielä enemmän agressiivisesta vastustuksesta.

2 kommenttia:

  1. No kyllä pelottaa. Mekin asutaan tässä Haagan lähellä Talissa ja aiemmin asuttiin Leppävaarassa. En muuten liikkunut todellakaan siellä pimeällä yksin jos ei ollut ihan pakko. Täälläkin oli vastaanottokeskus ihan parin talon päässä meistä aiemmin, mutta se onneksi lopetettiin. Koskaan siitä ei häiriötä aiheutunut, mutta ei ne mieslaumat kyllä turvalliselta vaikuttanu.

    Mulla on ryöstöhälytin aina mukana, jonka joskus ostin Clasulta. Se on siis sellanen, josta vedetään sokka irti ja siitä kuuluukin sitten 120 desibelin ulina. Sitäkin kannattaa harkita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä, tämäkin voisi olla hyvä! Onneksi kotipaikkakunnallani tämä ei ole niin yleistä, mutta ihan arkipäivää kehä kolmosen sisäpuolella.

      Ystävien kesken ollaan puhuttu ja kaikki on yksimielisesti sitä mieltä, että tuomiot ovat liian pieniä. 2000-luvulla tulisi jokaisessa valtiossa olla selkeä raja seksuaalisessa väkivallassa. Rangaistuksen tulisi olla ehdoton ja erottaa nykymaailman sivistys entisaikojen barbaarisuudesta.

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kiitos kommentista!