25. marraskuuta 2016

MOTIVAATIO



Noniin kaikki pullanpuputtajat itseni mukaan lukien! Joulu eli vaarallisin aika vuodesta lähestyy? Miten kannattaa välttää ylensyöntiä tai parantaa tapojansa? Jaa omat kokemukseni, kerron nyt lyhyesti omasta syksystäni, mieliteoista ja huonoista tavoista. Olen myös löytänyt korvaavia vaihtoehtoja naposteluun ja panostanut omaan terveyteeni. Tietenkin motivaatio on ollut löysää kiireisessä arjessa.

Olen syönyt vaikka mitä. Arkena on tullut tavaksi syödä melkein päivittäin toimistossa karkkia! Todella huono tapa, olen parantanut ja alkanut ostamaan tilalle omenoita ja mandariineja. 

Kotona tulee myös helposti syötyä mikropopparia, sipsiä, karkkia ja suklaata. Ongelmahan on helppo katkaista -älä osta niitä kotiin. Mutta silti niitä vain sitten ostaa. Olen alkanut sentään jotenkin ongelmaa korjaamaan, teen popparit rypsiöljyssä kattilassa. Näin ei tule lisättyä suolaa kuin oman maun mukaan ja säästytään mittavilta säilöntäaineilta ja rasvanpeitolta verrattuna mikropopcorneihin.


Kotiin on myös tullut ostettua enemmän hedelmiä. Sipsit on korvattu noin kerran kuukaudessa dippi-vihanneksilla. Kukkakaali, kurkku, porkkana ja miksei muutkin -maistuvat myös hyvältä dipin kanssa. Joskus porkkanaa tulee rouskutettua ihan raakana, kun vain ostaa terveellisen vaihtoehdon kotiin valmiiksi. 

Näin joulun aikaan herkkuja on myös korvattu maapähkinöillä ja rusinoilla. Aika perinteinen valinta, mutta myös melko hyvä tapa -jos vain on se mässääminen loppujen lopulta se ongelma ajatuksen tasolla.

Myöskin roskaruuan syöminen on tullut vältettyä paremmin viimeaikoina. Kotiruuan tekeminen ja siihen panostaminen on melko iso asia terveellistä ruokavaliota. Joskus tulee syötyä ulkona useammin, kun se vain on helpompaa matkan varrella hakea pari juustoo. Arkiruokina on helposti jauhelihakeitto, makaroonilaatikko, kanasalaatti, kanakastikkeet, yksinkertaiset ruuat. Tässäkin voi panostaa aina oman mielen mukaan ja tarkkailla myös annoskokoja. Pienemmällä lautasella tulee syötyä huomattavasti vähemmän, mutta tarpeeksi, että se täyttää vatsan.

Millaisia vinkkejä teillä olisi huonojen elämäntapojen korjaamiseen nopeilla tai hitailla muutoksilla?

9 kommenttia:

  1. HEI, mä aloitin syyskuun alussa samantyylisen elämäntaparemontin ja kirjoitin siitä blogiin!
    http://tassaetnyt.blogspot.fi/2016/09/ei-ihan-sokeriton-syyskuu-10.html

    Lokakuussa koko homma lensi kuitenkin perseelleen, ja nyt on taas tosi kova yritys saada elintavat kondikseen ennen joulua. Sitten saa oikeasti mässäillä jouluna luvan kanssa ja tammikuussa taas palata terveellisempiin tapoihin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tavallaan nyt koitan saada tietoisesti juuri pienennettyä sitä taakkaa mikä alkaa tammikuussa vähän hillitsemällä sitä joulukuun aikaista herkuttelua.. meen kurkkaa sun postausta! :)

      Poista
  2. Lehtikaalisipsit on musta valehtelematta vähintään yhtä hyviä kuin tavalliset sipsit :) Teen niitä oikeastaan varmaan joka perjantai sen sipsipussin ostamisen sijaan, haha! Tapa millä ei myöskään tule osteltua kaikkia turhia herkkuja ja mäkkiruokaa on se, ettei yksinkertaisesti vaan kuljeta rahaa mukana, ellei sitten ole oikeasti ostamassa jotain.

    Tosi kiva postaus! ♥

    E.K.S.
    https://eks-katariina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, pitäis tavallaan aina siirtää sen verran rahaa tilille kun tarvitsee-ettei olisi sitä ylimäärästä mukana laittaa. Pitää ehkä kokeilla vastaavaa sipsiä <:

      Poista
  3. Pakko sanoa alkuun, että blogisi ulkoasu on hieno! :)


    Itsellä ei toimi herkkujen suhteen mitenkään sellainen, että hiljalleen jättäisin ne pois. Se ei vaan toimi, vaikka olen sitä yrittänytkin monesti. Jätän kaikki herkut pois ja juon vetta ja mussutan muutaman mandariinin päivän mittaan.


    Nyt joulun lähestyessä annan itselleni luvan syödä muutaman palan suklaata ja joulutorttuja. Sitten tammikuussa voi taas palata normaali arkeen herkkujen suhteen :)

    http://oona-kaarina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos todella paljon! Tein siitä itselleni mieluisan prinsessa-sivun. Pitäisi tavallaan olla vaan niin kova linja ettei sitä huonoa höttöä tulis ostettua.. pitää ottaa kunnon elämäntapamuutos tähän väliin elämää ainakin omalla kohdalla!

      Poista
  4. Hyvin toteutettu postaus ja puhut kyllä ihan täyttä asiaa, joulu on vaarallista aikaa monelle!

    http://adaemmimaaria.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  5. Itellä myös lievänä ongelma kaikenlaisten herkkujen syöminen, pitäis alkaa oikeesti kiinnittämään asiaa huomiota!

    VastaaPoista
  6. Tää postaus tuli kuin tilauksesta, koska oon itekkin näitä asioita pohtinut! :)

    VastaaPoista

Kommentoithan asiallisesti, kiitos kommentista!