20. kesäkuuta 2017

LAIHDUTUS


Olette ehkä saattaneet lukea minun uudenvuodenlupauksesta, paremmasta lupauksesta oman elämäni puolesta. Elämäntapojen muutos, liikkuminen sekä ruokavalio. Havahduin huhtikuun viimeisellä viikolla suureen painonnousuun ja liityin Keventäjiin, sillä PAM-liiton jäsenenä sain normaalia edullisemmin jäsenyyden.

En ollut punninnut itseäni noin 1,5 vuoteen. Minun kohdallani olisi sopinut hyvin TV-ohjelman teksti "Rakas sinusta on tullut pullukka". En ole koskaan ollut urheilija, mutta olen kuluttanut sen mitä olen syönyt. Nyt tuoreen parisuhteen jälkeen on tullut pullistuttua, kavereita tulee nähtyä vähemmän ja Netflixiä selkeästi katsottua enemmän.

Normaalipainoni on ollut 15-vuotiaan jälkeen noin 58-62 kg. Minut punnittiin huhtikuun viimeisellä viikolla ja painoksi kirjattiin 73 kiloa. Olen siis lihonut noin 14-16 kg tavattuani rakkaani. Painoni on tällä hetkellä noin 68 kg, olen laihduttanut Keventäjien avulla jo nyt noin 5 kg verran.

Kesällä on kuitenkin osattava ottaa rennosti, viikonloppuina voi herkutella, mutta arkena sitten tarkkailla enemmän. Napostelun lopettaminen on erittäin vaikeaa minulle, sillä siitä on tullut sääntö ennemmin kuin poikkeus. Tuntuu kuitenkin, että painonpudotus ja elämäntavat ovat edenneet kuluneen kevään aikana.

Tavoitteena on laihduttaa vielä 10 kilon verran, jotta pääsen terveellisempään painoon. Vyötäröni vaihtelee helposti 79-85 cm välillä. Voitte kokeilla mitata omaa vyötäröä ennen bile-iltaa ja bile-illan jälkeen. Alkoholi nostattaa turvotusta ja rullamitalla tämäkin on käynyt minulle selväksi. Myös pastat ja vehnätuotteet aiheuttavat turvotusta, mutten leivästä ole luopumassa.

Tietenkään paino ei ole kaikki kaikessa, mutta se saa minulle tietynlaisen onnellisuuden sekä onnistumisen tunteen. Painonpudotus on saanut minut jaksamaan paremmin, tuntemaan oloni pirteämmäksi ja iloitsemaan omasta kehostani.


Seuraava tavoite ruoan ohelle on urheilun lisääminen. Olen tehnyt kävelylenkkejä satunnaisesti, viimeviikon keskiviikkona tein 1,5 tunnin lenkin sporttishortseissa. Aurinkoakin saa kivasti ja Pokemon Go -antaa lenkillä muutakin ajateltavaa. Kavereiden kanssa on aiempina vuosina käyty paljon enemmän frisbee-golffaamassa, mutta toivottavasti myös tänävuonna tulee tehtyä näitä reissuja. Nekin auttavat tietenkin aktivoimaan kehoa ja aineenvaihduntaa. 

Liikunnan osalta haluan löytää oman tavan liikkua, sillä en ole koskaan välittänyt urheilusta. Mikä olisi mielestänne hyvä tapa liikkua? Olen kyllä kokeillut kuntosalia joskus aiemmassa elämässäni ja joskus kävin ratsastaassa. Liikunnan pitäisi olla mieluista, mutta istelleni se on ollut aina pakkopullaa ja siksi kilojakin kertyy, kun ei halua tehdä mitään. Kaikki vinkit ovat tervetulleita!


10 kommenttia:

  1. Tsemppiä laihduttamiseen! Mä treenailen vaan käymällä salilla ja juoksulenkeillä, crossfitin aloitus on himottanut superpitkään, mutta jotenkin arveluttaa ne arvostelevat ihmisten katseet siellä saleilla. Niistä oon ainakin kuullut, en tiedä sitten pitävätkö paikkansa... Kesässä kyrsii ehdottomasti eniten se, että koko ajan tekee mieli jotain herkkuja, kun kaveritkin yms ottaa nimenomaan kesän kunniaksi. Myös mökkeily ja muu muualla kuin kotona hengailu ottaa välillä koville, kun en pääse sillon salille treenaamaan ja helposti menee parikin viikkoa ilman...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyl sit taas niin vastakohta mulle, et tunnet tuskaa siitä ettet pääse urheilemaan. Ehkä se perus kuntosali ois mulle hyvä ja varma ja kaksi valmista ohjelmaa vielä tallessa itseä varten. Ja nopeuttaisi kiinteytymistä varmasti, tykkäisin naistensalista mutta ne on kalliita.. fitness 247 olis sit melkeen ilmainen ja kaikkialla..

      Poista
  2. Ihan perus kävely on hyvä tapa liikkua. Varsinkin jos nauttii luonnosta, niin metsässä kävellessä tulee huomaamatta aika paljon käveltyä :) Myös hyötyliikunta on hyvä ratkaisu, esim. pyykkiä kuivumaan laittaessa tekee samalla kyykkyjä tms. Youtubestakin löytyy viel kivoja treenivideoita jos ei halua julkiselle paikalle liikkumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kävelyllä ja fribegolffilla on ollut hyvä aloittaa, pitää keksiä myös muita juttuja ja ehkä jos hankkisi jotain perusvälineitä kotiin niin voisi aloittaa 'kiinteytymis' jumpat kotona ennenkun uskaltautuu salille lähteä.. :') Kiitos vinkeistä!

      Poista
  3. Suosittelen ihan vaan lenkkeilyä, kävelyä tai hölkkäilyä oman maun mukaan. Ite en oo koskaan tykännyt salin yhteisjumpista, Youtubessa löytyy esim. Blogilates, jolla on tosi tehokkaita ja nopeita jumppavideoita, joista voi sit ite valita mieluisansa. :) Tärkeintä on, että löydät sen oman lajin, josta tykkäät! :-)
    http://sannialina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, se oman intohimon löytäminen urheilun kautta todella vielä vähän hakusessa. Mutta maisemat varmaan lenkkeilyn tai pyöräilyn muodossa on iisein tapa alottaa. Jos haluaisi nopeita tuloksia voisi tietty käydä salilla, mutta niille ryhmäliikunnan tunneille en tule koskaan menee! =D

      Poista
  4. En oikeen tykkää sanasta laihduttaminen, koska todellisuudessa laihduttaessa päästään painosta eroon vain väliaikaisesti. Pysyvien tuloksien saamiseksi täytyy tehdä muutoksia elämäntapoihin. Nää seurustelukilot on ihan oikea "ongelma", sillä niitä on kertynyt niin itselle, kuin useille seurusteleville ystävillenikin :) Tsemppiä koitokseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tekstissä koitinkin tuoda esille aiempaa postia missä kyse on elämäntapojen muutoksesta. Aloitan vain muutokseni nyt pistämällä ruokavaliota kuntoon ja kalorien laskeminen todella on avannut mulla silmät ja nykyään pystyn hyvin arvioimaan mitä ei kannata enää vetää ja mistä saisi paremmat raviontoarvot.. seurustelukilot tuli nyt ekaakertaa, edellinen suhde vaikka oli monta vuotta niin tuli ehkä käytyä nuorempana ulkona. Nykyään taas arki, työt ja suhde on helposti sitten vapaalla sitä kotisohvaa.. :)

      Poista
  5. Oho, mehän ollaan sitten melkeen samanpainoisia :) Kuinka pitkä sä oot muuten? Mullakin on meneillään tämä takaisin kuntoon ennen raskautta-projekti, mutta en imetyksen takia viitsi ruveta kauheasti ruokavaliota karsimaan, jotta maito varmasti riittää pienelle. Mullahan tuli raskauskiloja n. 18kg, joista enää 5kg on jäljellä ja painan nyt 74kg. Ennen raskautta painoin siis 69kg ja siihen mä oikeastaan tähtään ehkä imetyksen loppuun mennessä. Vanhat vaatteet kuitenkin jo suurimmaksi osaksi sopii päälle paitsi ei kyllä mitenkään päin rintojen kohdalta mut sille ei just nyt varmaan voi mitään :D

    Meet joskus kokeilemaan laserhippaa! Ihan superkivaa eikä kyllä uskos kuntoiluks. Mä suosin kans vesijuoksua :) Siihen hommaan kandee kyllä ottaa kaveri mukaan, kun se on muuten vähän tylsää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen 162 cm, eli olen varmaan lievästi lihava nykyisessä painossa painoindeksin mukaan. Onneksi olen päässyt takaisin kohti omaa painoani, eli nyt elopaino 68. Mutta eihän se tissien kasvu varmaan pahasta voi olla, mies ehkä tykkääkin jopa :P joo oon joskus tykännyt uida kyllä, siitä pitäisi taas vaan kiinostua. Menee 20 min nykyään uida 800m suunilleen, eli aika hitaasti verrattuna aiempaan.

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kiitos kommentista!