27. heinäkuuta 2017

SOMERAIVOT

Some tuo paljon hyvää ja huonoa esiin. Se voi loata kokonaan yrityksen maineen. Tapauksia, joissa yritykset ovat voineet menettää kasvonsa on esimerkiksi LähiTapiola vs. Saara Auvinen. Turkulainen Gastropub vs. imettävät äidit, autokorjaamo vs. asiakas. Mitä näissä tilanteissa nyt voisi sanoa? Parhaita on nämä jotka laittaa kuvan siitä burgerista jonka sisältö ei miellyttänyt sinne mäkkärin sivuille ja valittaa, että sisältö ei vastaa kuvaa. Miksi et sillon siinä heti paikanpäällä mene tiskille vaatimaan uutta, niin asia olisi kerralla selvitetty? Someraivot lähtee etenemään hyvin huonoin tavoin eteenpäin.

Mielestäni kaikista mukavimpia juttuja mitä somessa leviää on ehkä Instagramissa YleX:n viraalit videot jotka puhuttelevat totuutta hauskasti! Myös jotkin kissa-videot ja muut huumorijutut iskevät itseeni eniten. Itse kassatyötä tehneenä nauratti erittäin paljon tämä pervo kassaneiti-video. Jos et ole vielä nähnyt, niin tässä vielä tää video!

A post shared by YleX (@ylex_official) on

Ihmisten on hyvä antaa palautetta ja jakaa hauskoja videoita. Mielestäni olisikin erittäin tärkeää muistaa muutama kultainen sääntö: Ole ensin reklamaatioista yhteydessä yksityisesti, usein asiat voidaan selvittää hyvin ilman, että yrityksen mainetta tarvitsee tahrata. Jos yhtiöstä ei kuulu vastausta, kannattaa silloin hakea vastausta ehkä näkyvämmin, mutta pidä julkinen päivitys asiallisena. Toisten kokemaa vääryyttä on helpointa tukea tykkäämällä päivityksestä, mutta liiallinen suunsoitto ja loan heitto kannattaa jättää niille kukkahattutädeille. Suurimmaksi osaksi olemme kaikki somessa omilla nimillämme sekä tiedoilla, joten teknisesti kaikki mitä sinne kirjoitat jää aina talteen.

Erittäin hauskoja vastauksiakin joihinkin vajaisiin makkarapaketteihin löytyy valmistajien seiniltä, sekä myös niitä oikeita reklamaatioita. Tietyt asiat kannattaa ottaa huumorilla, mutta voin sanoa etten itsekään pystynyt ehkä hillitsemään kiukkuani, kun "takuuseen menevästä huollosta" jouduin Gigantille maksamaan 70 euron postikulut. Miten läppärin postikulut olivat 70 euroa? Kävikö se Oulussa asti huollossa? Meillä meni kuitenkin diesel-autolla bensoihin saman verran, kun ajoimme edes ja takas Ouluun. Tästäkin syystä olen pistänyt Gigantin kovaan boikottiin. Veikkaan, että jokaisella on jokin huono osto-kokemus jostain myymälästä tai verkkokaupasta? Raha liikkuu ja normaalisti elämä tuottaakin pettymyksiä, mutta niiden kanavointi nykyään oikeita reittejä on tehty liian hataraksi ja ihmiset avautuvat liian helposti julkisesti ongelmistaan aiheuttaen turhaa hallaa yrittäjille sekä yrityksille.

Nyt voit vielä kertoa alle oman huonon ostokokemuksesi saadaksesi vertaistukea tuskaasi! :)


2 kommenttia:

  1. Nämä reklamaatiotapaukset yms. menevät kyllä somessa usein niin yli. Välillähän kohu on ihan aiheellistakin, mutta yleensä vialliset tuotteet tai palvelut tosiaan kannattaisi ensin pyrkiä selvittämään yrityksen kanssa yksityisesti. Tässä olisi mun järkeilemä käyttäytymismalli:

    1. Ota yhteyttä yksityisesti.
    2. Jos raktiota ei tule, niin sitten voi pyytää julkisesti vastaamaan ja viitata aiemmin laitettuun yksityisviestiin.
    3. Jos tyydyttävää reaktiota ei vieläkään tule, yhteys kuluttaja-asiamieheen.
    4. Vie asia someen tai muuhun mediaan vasta kun muu ei auta.

    Ja tietenkin laitetaan asiat ylipäätään tärkeysjärjestykseen. Jos keksipaketista puuttuu yksi keksi, niin siitä on varmaan vähän turha alkaa lietsomaan somekohua :D

    Takuuhuollon postikuluista 70 euron maksaminen kuulostaa kyllä tosi absurdilta. Ainakin Verkkokaupan huolto maksaa postikulut reklamaation ollessa aiheellinen. Tosin itseäni hajotti kun vein puhelimen sinne huoltoon bluescreenin ja sitä kautta totaalisen toimimattomuuden takia ja kun sain puhelimen takaisin, niin aiempi vika oli korjattu mutta sitten siinä oli kaijutin rikki. Sitten sama reissu uudestaan. Sen jälkeen on kyllä onneksi toiminut :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maru kommentistasi! Mua vähän edelleen harmittaa, etten ollut sinne kuluttaja-asiamieheen yhteydessä tässä gigantin vedätyksessä, vasinkin kun heidän FB-feedistä käy selväksi, etten ole ainoa jolle on samat temput tehty. Ongelma kuitenkin oli, että tietokone ei enää käynnistynyt mutta ei mennyt takuuseen vaikka olikin alle 6kk vanha tietokone, mutta ei mitään kohluja edes nähtävissä tai tapahtunut.. Verkkokaupalla on niin menestyvä ja hyvä toiminta ja palvelu ollut aina, että tää sun kokemus kuulostaa vielä ihan miellyttävältä kaikin puolin.

      Tämä kuluttaja-asiamieheen yhteydenotto oli myös hyvä noste tähän! Just nää että keksipaketti oli viallinen -ihmiset on ihmeellisiä, Atrian FB-sivuilla on ties mistä kaikenlaista avautumista aikankin :D

      Poista

Kommentoithan asiallisesti, kiitos kommentista!